بهزاد فراهانی در مراسم افتتاحیه تئاتر موزیکال «جنگ و صلح» در تالار چهارسوی مجموعه تئاتر شهر گفت این روزها همه ما سوگواریم و هیچ کاری هم از دستمان برنمیآید. کرونا هیچکس را نمیشناسد و همه را یکسان قلعوقمع میکند.
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، تئاتر موزیکال «جنگ و صلح» به نویسندگی، طراحی و کارگردانی میثم یوسفی با حضور مخاطبان و تعدادی از هنرمندان شناخته شده تئاتر کشورمان از جمله بهزاد فراهانی، اسماعیل خلج و رویا بختیاری، اجراهای عمومی خود را با برگزاری مراسم افتتاحیه در تالار چهارسو تئاتر شهر از سر گرفت.
اسماعیل خلج، نویسنده، کارگردان و بازیگر پیشکسوت پیش از آغاز اجرای نمایش خطاب به تماشاگران حاضر در تالار چهارسو گفت: «بسیار خوشحالم که دوباره تماشاگران تئاتر را در تالارهای مختلف مجموعه تئاتر شهر میبینم.من به عنوان یک هنرمند همه شما عزیزان را دوست خوب خودم میدانم چون همه ما دوست تئاتر هستیم.»
او با بیان این که «متاسفانه کرونا بیشتر از هر صنفی به ما لطمه زد»، ادامه داد: «لطمهای که موجب تعطیلی کامل تئاتر شد و شرایط خوبی را برای ما فراهم نکرد اما به هر حال امروز بسیار خوشحالم با تمهیداتی که اندیشیده شده شاهد به صحنه رفتن یک تئاتر موزیکال هستیم. تئاتری که امیدوارم شما تماشاگران فهیم از تماشای آن لذت ببرید. ما امروز با اجرای این اثر نمایشی دوباره به تئاتر برگشتیم و امیدوارم دیگر کرونا کاری به کار ما نداشته باشد.»
نمایش «جنگ و صلح» به کارگردانی میثم یوسفی در تالار چهارسوی مجموعه تئاتر شهر
بهزاد فراهانی، نویسنده، بازیگر و کارگردان شناختهشده نیز در این مراسم ضمن گرامیداشت یاد و خاطره هنرمندانی که پس از ابتلا به کرونا دار فانی را وداع گفتند، بیان کرد: «این روزها همه ما سوگواریم و هیچ کاری هم از دستمان برنمیآید. کرونا هیچ کس را نمیشناسد و همه را یکسان قلع و قمع کرده است اما میتوان گفت درباره صنوف هنری مقداری کم لطفی داشت، چون هنرمندانی را گلچین کرد و آنها را از میان ما برد. هنرمندانی که هر کدامشان در تاریخ کشور ما بینظیر بودند و من امروز بسیار خوشحالم که به بهانه اجرای نمایش «جنگ و صلح» میتوانیم به سهم خودمان یاد و خاطره این عزیزان را با اجرای یک اثر نمایشی گرامی بداریم.»
پس از صحبتهای فراهانی اسامی تعدادی از هنرمندان درگذشته تئاتر ایران طی ماههای گذشته از جمله بیژن افشار، سیامک افسایی، علیرضا موسوی، اشکان منصوری، محسن قاضیمرادی، افشین سلیمانپور، محمود فتحنیا، محمدرضا الوند، پرویز پورحسینی، محمد اسدی، ابراهیم اثباتی، کریم اکبریمبارکه، حمید حبیبیفر، ناصر ایزدفر، امیرعلی سردارافخمی، رضا لنکرانی، چنگیز جلیلوند، اکبر عالمی، میلاد حاجیزاده، مسعود سمیعی، سیروس گرجستانی، محمدعلی کشاورز، صدیقه کیانفر، جمشید مددی، گلزار محمدی، امیرکاووس بالازاده، ابراهیم آبادی، قاسم غریفی، حمید صفایی، میثم مطهری، عباس جوانمرد و تعدادی دیگر در تالار چهارسو قرائت و از تماشاگران خواسته شد به پاس تلاش هر یک از این هنرمندان فقید و ارزنده تئاتر، آنها را تشویق کنند.
تئاتر موزیکال «جنگ و صلح» به نویسندگی، طراحی و کارگردانی میثم یوسفی هر روز ساعت ۱۹:۳۰ به مدت زمان ۴۰ دقیقه و با قیمت بلیت ۴۰ هزار تومان در تالار چهارسوی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه میرود.
۱۲ فیلم بلند ایرانی و خارجی و ۱۰ فیلم کوتاه ایرانی و خارجی در بخش جلوهگاه شرقِ سیوهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر به رقابت میپردازند.
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بخش رقابتی جلوهگاه شرق در سیوهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر شاهد رقابت ۲۲ فیلم بلند و کوتاه ایرانی و خارجی خواهد بود.
در فهرست فیلمهای بلند این بخش، سه فیلم سینمایی «سیارک» به کارگردانی مهدی حسینیوند، «صحنهزنی» به کارگردانی علیرضا صمدی و «افسانه بناسان، غول چراغ جادو» به کارگردانی حبیب احمدزاده، سینمای ایران را نمایندگی میکنند.
در کنار این سه فیلم، فیلمهای «۲۰۰ متر» ساخته امین نایفه از اردن، «در کنار دریا» ساخته آکیو فوجی موتو از ژاپن، «آنیما» ساخته چاو جینلینگ از چین، «من به آتش میزنم» ساخته لیتای گیوم از کره جنوبی، «در میان سایهها» ساخته اردم تپه گز از ترکیه، «سگها دیشب نخوابیدند» ساخته رامین رسولی از افغانستان، «به زیر آسمان و زمین» ساخته روی عریضه از لبنان، «سلمی» ساخته یوسف البلوشی از عمان و «جادهای به بهشت» ساخته باقیت موکول و دستان ژاپار اولو از قرقیزستان در بخش جلوهگاه شرق به رقابت میپردازند.
در فهرست فیلمهای کوتاه راهیافته به بخش جلوهگاه شرق این دوره از جشنواره، دو فیلم «واداشته» به کارگردانی سیاوش گرجستانی و «من ایرانیام» به کارگردانی علیرضا کاویانراد از ایران حضور دارند.
در بخش فیلمهای کوتاه خارجی، «دهکده رهاشده» به کارگردانی مریم کاپانادزه از گرجستان، «آنیا» ساخته لطیف لطیفسوی از آذربایجان، «گرازها» ساخته غلامرضا جعفری از افغانستان، «رفاه کودکان» ساخته هونگ یئون از کره جنوبی، «لعل» ساخته گوکالپ گونن از ترکیه، «شبهای نانتونگ» ساخته لئوپولد دو ولف و اما کیان ژو از چین، «کوهستان سرخ» ساخته کمل حرب از لبنان و «بیتلحم ۲۰۰۱» ساخته ابراهیم هندل از فلسطین نیز به رقابت میپردازند.
سیوهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، از ۵ تا ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ به دبیری محمدمهدی عسگرپور نویسنده، کارگردان و تهیهکننده سینما در تهران برگزار میشود.
فراخوان پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، در حالی منتشر شد که بخش آهنگسازی هم به این رویداد هنری، افزوده شده است.
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، جشنواره پانزدهم ملی موسیقی جوان به دبیری هومان اسعدی، به صورت مجازی و در چهار بخش موسیقی دستگاهی ایران، موسیقی کلاسیک، موسیقی نواحی ایران و آهنگسازی برگزار خواهد شد.
در بخش موسیقی دستگاهی ایران، خوانندگان و نوازندگان سازهای تار، تنبک، دف، سنتور، سهتار، عود، قانون، کمانچه، نی؛ در بخش موسیقی کلاسیک، نوازندگان سازهای اُبوا، پیانو، ترومبون، ترومپت، فلوت، کلارینت، کنترباس، گیتار، ویلن، ویلنسل، ویولا، هورن؛ و در بخش موسیقی نواحی ایران، خوانندگان و نوازندگان سازهای زهی، بادی و کوبهای، از مناطق مختلف کشور به رقابت خواهند پرداخت.
امسال، بخش آهنگسازی با امکان استفاده از سازهای دستگاهی، نواحی و کلاسیک در قالبهای دوئت، تریو و کوارتت به پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان اضافه شده است، به طوریکه متقاضیان با در نظر گرفتن سقف سنی ۲۹ سال، میتوانند در این بخش شرکت کنند.
جشنواره پانزدهم موسیقی جوان در قالب سه گروه سنی «الف»، ۱۵ تا ۱۸ سال، (متولدین سالهای ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۵)، گروه سنی«ب»، ۱۹ تا ۲۳ سال، (متولدین سالهای ۱۳۷۷ تا ۱۳۸۱) و گروه سنی «ج»، ۲۴ تا ۲۹ سال، (متولدین سالهای ۱۳۷۱ تا ۱۳۷۶) برگزار میشود.
متقاضیانی که سن آنها از ۱۵ سال کمتر است نیز، در صورت آمادگی و تمایل، میتوانند آثار خود را برای بررسی در گروه سنی «الف»، با اجرای موارد مندرج ذیل گروه سنی «الف» در فراخوان ارسال کنند.
شرکتکنندگان میبایست رپرتوارِ مشخصشده را به صورت ویدئویی ضبط و از اول تیر تا پانزدهم مرداد ۱۴۰۰، همراه با فُرم ثبتنام و مدارکِ مندرج در فراخوان، از طریق سامانه بامک به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.
پس از بررسی و ارزیابی آثار ارسالی توسط هیئتهای داوری، اسامی منتخبین از سوی دبیرخانه جشنواره اعلام میشود.
با توجه به شیوع بیماری کرونا، پانزدهمین دوره جشنواره ملی موسیقی جوان همانند سال گذشته به صورت مجازی برگزار میشود.
هرگونه تغییر احتمالی در روند برگزاری جشنواره از سوی روابط عمومی، سایت رسمی جشنواره به نشانی nfym.ir و صفحه رسمی اینستاگرام جشنواره nfym.iran اعلام خواهد شد.
پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، پاییز امسال به دبیری هومان اسعدی و با حمایت دفتر موسیقی و معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توسط انجمن موسیقی ایران و با همکاری بنیاد رودکی برگزار میشود.
نسیم ادبی در پاسخ به این سوال که ضعف فیلمنامهها برخی آثار از کجا نشات میگیرد میگوید گاهی دستتان بسته است و حرفهایی هست که نمیتوانید مطرحشان کنید. مثلا الان میتوانید قصه بابک خرمدین را تبدیل به فیلمنامه کنید؟! قصههای بسیاری هست که ما نمیتوانیم در موردش فیلم بسازیم و برای همین است که به تکرار میافتیم.
نرگس کیانی: «شب/ خارجی/ یرما» نام نمایشی است به کارگردانی نسیم ادبی و ندا شاهرخی، محصول «مدرسه بینالمللی تئاتر فانوس» با حضور بازیگرانی که نخستین بار است در اجرایی عمومی روی صحنه میروند.
در «شب/ خارجی/ یرما» به واسطه روایتهای شخصی بازیگران از زندگی حقیقیشان، نگاهی انسانی به هر دو کاراکتر؛ یرما و خوآن شکل گرفته است. نگاهی که عاطفه و احساس همذاتپنداری را هم نسبت به یرما و هم نسبت به خوآن برمیانگیزد.
البته که نسیم ادبی تنها با درخشش روی صحنه تئاتر، چه در مقام کارگردان و چه به عنوان بازیگر شناخته نمیشود و تماشاگران، او را با بازیهای درخشانش در قاب تلویزیون، پرده سینما و شبکه نمایش خانگی هم به یاد میآورند.
آنچه در ادامه میخوانید حاصل گفتوگویی است با او که در کوچه و خیابان گاهی حمیرای «شهرزاد» و گاهی عاطفهی «برادرجان» صدایش میزنند.
صحنهای از نمایش «شب/ خارجی/ یرما» به کارگردانی نسیم ادبی و ندا شاهرخی
سیاهه پُرطول و تفصیل تعطیلیها و بازگشاییهای مکرر سالنهای تئاتر از انتهای سال ۹۸ تا ابتدای سال ۱۴۰۰ که سرانجام با انتقال تئاتر از گروه شغلی ۲ به ۳ پایان یافت چنان غمانگیز است که میمانید اهالی تئاتر چهطور از آن جان به در بردند؟! عملکرد ادارهکل هنرهای نمایشی را در این وضعیت چهگونه دیدید؟ با ذکر این نکته که مدیریتکردن در شرایط عادی، در واقع انجام وظیفه است و در شرایط بحرانی است که تدبیر میخواهد، چیزی که علیالظاهر نزد مدیران موجود نبود.
بحران چیزی نیست که بتوانید بگویید انتظارش را نداشتیم و همواره ممکن است پیش بیاید. به عنوان مثال در دوران جنگ هم، سالنهای نمایش مدتی بسته شدند و بسیاری از هنرمندان به کارهای دیگر رو آوردند. پس این قبیل اتفاقات در طول تاریخ، در قالب دورانی گذرا رخ داده و میدهد و آنچه اهمیت دارد این است که مدیران در آن دوره کوتاه یا بلند بحران چه کردند.
مدیران دولتی بسته به بودن تئاتر در گروه شغلی ۲ و پس از آن ۳ و میزان شیوع کرونا، کاری جز بستن یا باز کردن سالنها نداشتند در حالی که انتظار من، بهشخصه، تعریف سازوکاری برای حمایت مالی از هنرمندان تئاتر بود. باید تاکید کنم که خانه تئاتر به عنوان نهادی صنفی و شهرام گیلآبادی به عنوان مدیرعامل آن، حامی اهالی تئاتر بودند اما انتظار حمایت از سوی دولت، چیزی بود که برآورده نشد.
نکته دیگر تلاش خود اهالی تئاتر بود که قابل تقدیر است. هنرمندانی که رو به اجرای نمایش آنلاین آوردند و سعی کردند گذر از این بحران را به گونهای برای خود آسانتر کنند. این دوره یک ساله، یک سالونیمه فارغ از مشکلات بسیاری که در پی داشت، به ما یادآوری کرد که قدر آنچه را در دست داریم بدانیم، قدر روی صحنه رفتن را، قدر مواجه رودررو با تماشاگر را و... و بدانیم در دوران بحران، کسی را نداریم که حمایتمان کند و خودمانیم که باید کاری برای خودمان کنیم.
بهمن ۹۸ انجمن هنرهای نمایشی از افتتاح فاز نخست «تلویزیون تئاتر ایران» خبر داد. پروژهای که قرار بود طی ۴ فاز به مرحله تولید اثر برای فضای مجازی برسد اما پس از فاز یک که پخش اجراهای جشنواره تئاتر فجر و تهران- مبارک بود در فاز دو که مستندسازی نصفهونیمه اطلاعات بود متوقف شد. چیزی در موردش شنیدید یا نظری در موردش دارید؟
من چیزی در موردش نشنیدم و نمیدانم چیست.
در واقع خروجیای نداشته است و شمایی که در قلب تئاترید از آن بیخبرید.
احتمالا آغاز به کار کرده اما رها شده است.
شما از جمله هنرمندان تئاترید که جایگاهشان را در سینما، تلویزیون و شبکه نمایش خانگی هم به دست آوردهاند. با این اظهار نظر موافقید که بسیاری از بازیگران تئاتر اگرچه روی صحنه میدرخشند اما پیشنهادی از دنیای تصویر ندارند و در نتیجه عموم مردم، جز آنها که اهل تئاترند، نمیشناسندشان؟
اتفاقا به نظر من، تئاتریها نسبت به گدشته، جایگاهشان را در سینما و تلویزیون و شبکه نمایش خانگی پیدا کردهاند و شاهدش این که حضور بیشتری در دنیای تصویر دارند.
به فهرست بازیگران سریالهای شبکه نمایش خانگی نگاه کنید تا ببینید چند نفرشان از تئاتر شروع کردهاند. مثال میزنم. «کرگدن» را ببینید که بازیگران درجه یکی در آن جلوی دوربین رفتند که از صحنه تئاتر آمده بودند. «آقازاده» را ببینید که به عنوان مثال پردیس پورعابدینی، بازیگر من در نمایش «قصه ظهر جمعه»، نقش اصلیاش را بازی میکرد.
مدیران دولتی کاری جز بستن یا باز کردن سالنها نداشتند در حالی که انتظار من، بهشخصه، تعریف سازوکاری برای حمایت مالی از هنرمندان تئاتر بود
بر این نکته هم تاکید دارم که من عبارت بچههای تئاتری، بازیگران تئاتری و... را نمیپسندم. چون به نظرم بازیگر، بازیگر است، چه از تئاتر شروع کرده باشد، چه از سینما، چه از تلویزیون و... پس آنها که اصطلاحا بازیگران تئاتر صدایشان میزنیم فرقی با دیگران ندارند جز این که تمرینهای بازیگری بیشتری را از سر گذراندهاند و به واسطه آن متبحرترند.
با توجه به حضورتان در سریالهای تلویزیونی و تسلط دقیقتان به ویژگیهای یک متن خوب، پیش آمده است که ضعف فیلمنامه آزارتان دهد؟
ضعف فیلمنامه چیزی نیست که بتوان کتمانش کرد و به نظر من بخشی از آن به خاطر محدودیتهای موجود و این نکته است که بسیاری از حرفها را نمیتوان زد. در کنار آن باید تاکید کنم که در حوزه تصویر فیلمنامههای درخشان بسیاری هم داریم. به عنوان مثال الان در اثری سینمایی از فرناز امینی بازی میکنم که فاطیما اباحمزه فیلمنامه درجه یک آن را نوشته است.
شیوع کرونا و دوره یک ساله، یک سالونیمه گذشته نشانمان داد که هنگام بحران، کسی را نداریم که حمایتمان کند و خودمانیم که باید کاری برای خودمان کنیم
به نظر من مشکل این است که گاهی دستتان بسته است و حرفهایی هست که نمیتوانید مطرحشان کنید و در نتیجه فیلمنامه به سمتی میرود که از خودتان میپرسید چرا اینطور شد؟! مثلا الان میتوانید قصه بابک خرمدین را تبدیل به فیلمنامه کنید؟! طبیعتا پروانه ساخت نمیگیرید. قصههای بسیاری هست که ما نمیتوانیم در موردش فیلم بسازیم و برای همین است که به تکرار میافتیم.
نگاه به زمان پخش سریالهایی که در کارنامه کاریتان است نکته جالبی را نشان میدهد. نکتهای که البته شاید تصادفی پیش آمده باشد و آن این که در مناسبتها روی آنتن رفتهاند. «سرزده» محرم ۹۹، «برادرجان» رمضان ۹۸، «عقیق» محرم ۹۶ و... میتوان یکی از دلایل انتخابهایتان را علم به بیشتر دیدهشدن سریالهای مناسبتی دانست؟
بهشخصه دستی در رخ دادن این اتفاق ندارم اما اگر دستی داشته باشم سریالهایی را انتخاب میکنم که در مناسبتی پخش شوند. چون تماشاگران بیشتری درگیر آن میشوند. البته که به عنوان مثال باید به سریال «حلقه سبز» ابراهیم حاتمیکیا اشاره کنم که اگرچه در مناسبتی پخش نشد اما دیده شد.
من در تلویزیون پرکار نیستم و از خوششانسیام است که همان تعداد سریالی هم که در آنها جلوی دوربین رفتهام، دیده شده و مورد استقبال قرار گرفتهاند.
این که همچنان بسیاری از مردم کوچه و خیابان با حمیرا سعادتِ «شهرزاد» میشناسندتان چه احساسی به شما میدهد؟
البته که الان به نسبت زمان پخش سریال و هفتهها و ماههای پس از آن کمی کمتر شده است ولی طبیعتا افتخار میکنم که نقشی با بازی من، بتواند آن قدر مورد استقبال قرار بگیرد که مرا با اسم آن نقش صدا بزنند یا به خاطر بازی در آن نقش بشناسند. این ماندگاری در ذهن تماشاگر موجب خوشحالیام است و هر نقشی که باعث شود آدمها در ذهنشان مرا با آن به خاطر بیاورند نشانهای از درست بودن کار است.
به این سوال اگر مایل بودید پاسخ دهید. اندوه فقدان ابراهیم اثباتی برای دوستانش و در گام بعد، کسانی که حتی مراودهای دورادور با او داشتند سنگین بود. اندوهی که طبیعتا هزار برابرش در جان شما نشست. پس از آن اتفاق، شور زندگی و انگیزه ادامه دادن را که اکنون از شما به دیگران هم منتقل میشود از کجا آوردید؟
نسیم ادبی در کنار همسرش، زندهیاد ابراهیم اثباتی
از ابراهیم. همه کسانی که ابراهیم را از نزدیک میشناسند میدانند که ابراهیم عاشق زندگی کردن و سرشار از شور زندگی بود و تا لحظه آخر عاشقانه زندگی کرد. ابراهیم هیچوقت سرسپرده بیماریاش نشد و خودش میگفت من به این مریضی رو نمیدهم، چه مرا ببرد، چه نبرد. حتی تا آن جایی که میتوانست کار میکرد و قطعهای را که قرار بود با هم ضبط کنیم و من در نبودش ضبط کردم، با یکدیگر تمرین میکردیم.
من در حال زندگی کردنِ باورهای ابراهیم (اثباتی) هستم و برای همین است که نبودنش برای من نبودن نیست و انگار هست
ابراهیم عاشق کارش بود و آنقدر باورهایش در طول سالهای زندگیمان به من منتقل شد که الان انگار در حال زندگی کردنِ باورهای ابراهیم هستم. به خاطر همین است که نبودن ابراهیم برای من نبودن نیست و انگار هست. چون معتقدم این راهی است که همه ما در هر صورت باید برویم و کسی نیست که جاودانه باشد و بماند. همه ما به این مرحله بالاتر که من نامش را تکامل میگذارم میرسیم، رفتن و سفر کردن از نظر من یک مرحله تکاملی از زندگی است.
من همیشه ابراهیم را کنار خودم احساس میکنم و مانند گذشته در هر کاری به من کمک میکند. من فقط حضور فیزیکی
رویدادی برای اجرایی شدن ایدههای خلاق تیمهای استارتاپی در حوزههایی مانند شهرهوشمند، شهر امن، هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء برگزار میشود.
به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو، با حمایت ستاد توسعه فناوریهای اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و مرکز نوآوری اقتصاد دیجیتال رویداد سرمایهگذاری نکستراپیچ برگزار میشود. در این رویداد تیمهای استارتاپی حوزههای شهرهوشمند، شهر امن، هوش مصنوعی، اینترنت اشیاء، مخابرات، بلاکچین و امنیت سایبری این فرصت را دارند که با ارائه ایدههای خود، از خدمات و سرمایهگذاریهای سه مجموعه ذکر شده استفاده کنند.
استارتاپهای شرکت کننده در این رویداد، طی سه مرحله و با در نظر گرفتن ۵ معیار «ایده»، «تیم»، «بازار»، «مدل درآمدی» و «پتانسیل اقتصادی» ارزیابی میشوند و بیش از ۳۰ استارتاپ، به چرخه حمایتی نهایی میرسند.
استارتاپهایی که پتانسیل تبدیل شدن به یک کسبوکار موفق را دارند؛ وارد برنامه پیششتابدهی، تیمسازی، آموزش و مشاوره خواهند شد. همچنین استارتاپهایی که مراحل اولیه شکلگیری خود را به شکل مناسبی طی کرده باشند، مستقیما به مرحله شتابدهی و دریافت سرمایه وارد خواهند شد. در ادامه مجموعههایی که از توانمندی بالایی برخوردار هستند؛ اما ایده آنان در مرحله ارزیابی مورد موافقت قرار نگرفته است، به استارتاپ استودیو نکسترا معرفی میشوند و پروژههای استارتاپی متناسب با توانمندی اعضای تیم، به آنها معرفی خواهد شد.
هدف از برگزاری این رویداد حمایت از زیستبوم استارتاپی و افزایش شانس موفقیت استارتاپها در بازار است. سرمایهگذاری بر روی ۳۰ استارتاپ منتخب نیز تا سقف ۱۵۰ میلیارد ریال به صورت مشترک توسط مرکز نوآوری نکسترا، ستاد اقتصاد دیجیتال معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و مرکز نوآوری اقتصاد دیجیتال (اینوسنتر) انجام میشود.
استارتاپها برای شرکت در رویداد نکستراپیچ تا هفته سوم خردادماه، فرصت دارند به آدرس اینترنتی http://ictc.isti.ir/ مراجعه کنند.
ستاد توسعه فناوری نانو در حوزههای مختلفی به شرکتها و استارتآپهای فعال این حوزه خدمات گوناگونی ارائه میدهد.
به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو، ستاد توسعه فناوری نانو در حوزههای مختلفی به شرکتها و استارتآپهای فعال این حوزه خدمات گوناگونی ارائه میدهد. یکی از این خدمات ویژه، بسته راه اندازی کسب و کار است. تیمهای فناور و شرکتهای فعال در حوزه نانو بیش از ۱۰ خدمت مختلف دریافت میکنند. اما هر کدام از این بستههای خدمتی ممکن است خود شامل چندین خدمت مختلف باشد.
برای نمونه بسته خدمات راهاندازی کسب و کار خود شامل خدمات مختلفی است. فعالان فناور، تیمها و شرکتهای این حوزه در صورت نیاز میتوانند با صرف کمترین زمان و به صورت یکپارچه از خدمات پکیج راهاندازی کسب و کار و خدمات ثبتی، حقوقی شرکتها بهرهمند شوند. همچنین در صورت نیاز میتوانند به صورت موردی نیز از سرفصلهای تعریف شده در آییننامه این بسته خدمتی بهرهمند شوند.
اخذ کارت بازرگانی یکی از خدمات این بسته است و به شرکتهای نانویی و تیمهای فعال در این حوزه کمک میشود تا کارت بازرگانی دریافت کنند. شرکتهای مورد حمایت جهت بهرهمندی از خدمات اخذ گواهی ارزش افزوده، بایستی درخواست خود را ثبت و پس از اتمام پروژه، مستندات مورد نظر را بارگذاری کنند.
اخذ مفاصاحساب مالیاتی و مفاصاحساب تامین اجتماعی نیز از جمله دیگر خدمات قرار گرفته در این بسته خدمتی است. همچنین خدماتی مانند، ثبت شرکت، تشکیل پرونده مالیاتی، تشکیل پرونده بیمه تامین اجتماعی و اخذ کد کارگاهی و اخذ گواهی ارزش افزوده، به تیمهای فناور ارائه میشود. خدماتی مانند ثبت نشان تجاری و نرمافزارهای، اداری، حسابداری و مالی نیز در این بسته قرار گرفته است.
لازم به ذکر است؛ علاقهمندان میتوانند برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی مراجعه کنند.
هوش مصنوعی و یادگیری زمینهساز تحولی جدی در حوزه معدن و صنایع معدنی شده است. این حوزه در شمار فناوریهای روبه رشد از هوش مصنوعی است که به مطالعه الگوریتمها پرداخته و با انجام به کمک معدنکاران میآید.
به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو، سنگ بنای فناوری هوش مصنوعی هوشمند کردن و انجام خودکار فعالیتها، بدون نقش آفرینی انسان است. این فناوری تلاش میکند سرعت و کیفیت انجام کارها را بهبود بدهد و تؤامان بر ایمنی کارها بیفزاید.
فناوری زمینشناسی و معدن، با استفاده از تجهیزات عمرانی و مهندسی، ظرفیت بسیار خوبی برای استفاده از فناوریهای پیشرفته دارد. فناوری هوش مصنوعی نیز دارای ظرفیت زیادی برای ایمن سازی و بهرهوری بیشتر عملیات از جمله اکتشافی و بهرهبرداری است.
کمک به اکتشاف و بهرهبرداری
هوش مصنوعی و یادگیری زمینهساز تحولی جدی در حوزه معدن و صنایع معدنی شده است. این حوزه در شمار فناوریهای روبه رشد از هوش مصنوعی است که به مطالعه الگوریتمها پرداخته و با انجام به کمک معدنکاران میآید. یکی از حوزههایی که فناوری هوش مصنوعی در آن نقش آفرینی میکند، حوزه اکتشاف است. این فناوری با شناسایی اتوماتیک رخساره سنگها با استفاده از پردازش دادههای گمانهها، به فرآیند اکتشاف کمک میکند.
همچنین در حوزه طبقهبندی سنگها با شناسایی سنگ و خاک به کمک دادههای سنجش از دور و همچنین شناسایی و پیشبینی محلهای دارای ظرفیت برای اکشتاف به فعالان این حوزه کمک میکند. هوش مصنوعی میتواند دادههای دورسنجی، عکسهای ماهوارهای، عکسهای هوایی، نقشههای ژئوفیزیکی، نقشههای زمینشناسی، نقشههای ژئوشیمی را تحلیل کند.
فناوری هوش مصنوعی میتواند به این پرسش که چه چیزی در زمین است پاسخ دهد. این فناوری با پیشبینی نقاط حفاری با استفاده از اطلاعات مغزههای پیشین، نمونههای خاک، نقشهبرداری محل معدن یا دادههای دیگر شامل ژئوفیزیک، نمونهبرداری شیاری، ترانشی و مغز گیری، طبقهبندی شرایط زیرسطحی، شناسایی اتوماتیک کانیهای زیرسطحی، چینها و شکستگی با استفاده از سیگنالهای صوتی و تحلیل آنها از دیگر کاربردهای هوش مصنوعی است.
توانمندی در حفظ معادن و محیط زیست
اما ظرفیت هوش مصنوعی به همین جا ختم نمیشود و میتواند در احیا یا بازسازی معادن نیز کارآمدی خود را نشان دهد. هوش مصنوعی میتواند به این پرسش پاسخ دهد که چگونه میتوانیم معادن را دوباره احیا کنیم و مورد استفاده قرار دهیم. همچنین این فناوری به یاری محیط زیست، انسانها و حیوانات میآید و با ارائه روشهای بهینه از آن حفاظت میکند.
هوش مصنوعی با رصد دقیق تغییرات زیستمحیطی، رخدادها و بلایای طبیعی و آسیبهای بالقوه برای پوشش گیاهی، آب و گونههای جانوری، میتواند محیط زیست پایدار را به ارمغان بیاورد. با استفاده از عکسهای هوایی، ماهوارهای و تحلیل آنها، روند بهره وری از محیط زیست و معادن دستخوش تحول میشود.
در کشورمان نیز شرکتهای دانشبنیان، خلاق و آزمایشگاههای تحقیقاتی در حوزه هوش مصنوعی و فناوریهای معدن خدمات و محصولات خود را به صاحبان صنعت، فعالان فناور و پژوهشگران ارائه میدهند. این محصولات و خدمات فناورانه با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ذیل طرح توسعه فناوریهای معدن و صنایع معدنی، در مسیر تجاریسازی قرار گرفته و همچنین با ارائه آزمایشگاهی کارآمد بر بستر شبکه آزمایشگاهی فناوریهای راهبردی و حمایت ستادهای توسعه فناوری، مسیر تبدیل ایدههای نو و پژوهشهای کاربردی به محصولات و خدمات اثربخش جدید هموارتر از گذشته شده است.
محققان یکی از شرکتهای فناور نانو فیلتر هوای آنتیباکتریال ویژه کولرهای آبی را تولید کردند که کاربرد آن موجب حذف ۹۹ درصد عوامل بیماریزا و حساسیتزا خواهد شد.
به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو، مرتضی استاد احمد قرابی مدیر عامل شرکت ماشین هوشمند رایمند گفت: براساس نظرسنجی که این شرکت در سال گذشته از مصرفکنندگان فیلترهای کولر نانویی انجام داده، مصرفکنندگان از این محصول رضایت داشتهاند.
قرابی میگوید: «سال گذشته فروش دو برابری نسبت به سال ۹۸ را تجربه کردیم و پس از این حجم بالای فروش اقدام به تماس با برخی مصرفکنندگان کردیم تا نظر آنها را درباره این فیلترهای نانویی جویا شویم که با سطح بالای رضایتمندی مواجه شدیم. البته پیشنهادات و نکات خوبی نیز در این نظرسنجی به دست آمد که در بهبود طراحی و ساخت این فیلترها موثر بوده و امسال با رفع اشکالاتی که از طریق بازخورد مشتریان به دست آورده بودیم، محصول کاملتری را آماده و به بازار عرضه کردهایم؛ بنابراین انتظار داریم که امسال نیز بتوانیم نسبت به سال ۹۹، رشد دو برابر فروش را داشته باشیم.»
مدیرعامل شرکت ماشین هوشمند رایمند میگوید: «سال گذشته به عراق صادرات داشتیم و امسال نیز درخواستهایی دریافت کردهایم که امیدواریم بتوانیم بازار صادراتی خود را تقویت کنیم. هر چند در مسیر صادرات با مشکلاتی روبرو هستیم.»
به گفته مرتضی استاد احمد قرابی شرکت ماشین هوشمند رایمند از ظرفیت تولید بالایی برخوردار است به طوری که کاملا توان تامین نیاز داخل کشور را داشته و ظرفیت تولید این کشور جوابگوی نیاز صادراتی نیز هست.
فیلتر آنتیباکتریال کولر آبی با نام تجاری نانوفیلتر سارونه (نفس) به دلیل وجود نانوذرات، عوامل بیماریزا را از بین میببرند. در فیلترهای معمولی، با گیر افتادن ذرات داخل فیلتر، شرایط برای رشد قارچ و باکتریها در داخل فیلتر فراهم شده در حالی که این فیلترهای نانو مانع از رشد عوامل بیماریزا میشود و تا ۹۹ درصد باکتری، قارچ و عوامل آلرژی را از جریان هوا حذف میکند.
این فیلترهای آنتیباکتریال سه لایه بوده در حالی که فیلترهای رایج در بازار تک لایه هستند. از دیگر مزیتهای این محصول قابل شستوشو بودن آن است. همچنین این محصول یک روکش نیز دارد که روی کولر قرار میگیرد. این روکش به دلیل داشتن فوم، مانع از گرم شدن سقف کولر میشود. در فصلهایی که کولر خاموش است، معمولا عوامل حساسیتزا و مواد بیماریزا از طریق پوشال وارد محیط کانال کولر میشود. با شروع فصل گرما، استفاده از کولر موجب پخش شدن این مواد در فضای منزل میشود. اما این محصول، مانع از ورود موادحساسیتزا و پاتوژنها به داخل کولر و کانالها میشود.